Meer structuur en overzicht door XA Flow!
Meer structuur en overzicht door XA Flow!

Ben jij die 'cv-schuiver' die de recruitmentmarkt verovert?

Ben jij die 'cv-schuiver' die de recruitmentmarkt verovert?
Geschreven door Sayed Nasibdar op

Als recruiter sta je soms voor een onmogelijke opgave. De werkdruk is hoog, veel telefoneren, social media bijhouden, mailen en dan ook die meetings, al dan niet met teams. De Targets en KPIs moeten nu eenmaal gehaald worden! Maar is het wel zo verstandig om als cv-schuiver de markt te benaderen?

Natuurlijk zijn er voordelen aan cv-schuiven. Zo kan je grote aantallen kandidaten plaatsen, bijvoorbeeld voor eenvoudige operationele functies. Waarbij weinig opleidingseisen en weinig eisen vanuit de opdrachtgever worden gesteld. Ook sluit het aan op de dominante trend in recruitment: meer, sneller en efficiënter.

Voor andere functies betekent het schuiven van cv's vaak mismatches en een hoog aantal ‘bad hires’. Het resultaat is verloren tijd van inwerken en vroegtijdig ontslag. Wij denken dat het draait om balans: liever 60 ‘excellent hires’ dan snel en efficiënt 100 mensen werven die de lege stoelen gaan bezetten.

Cv-schuivers hebben minder oog voor de passie van de werknemer en zijn doel om een vacature in te vullen. CV-schuivers hebben daardoor eerlijk gezegd ook minder focus op de verwachtingen van hun eigen organisatie of opdrachtgever. Hieronder enkele praktische tips om je te onderscheiden in de recruitmentmarkt:

  • Ga actief op zoek naar kandidaten. Het is wellicht arbeidsintensief, maar geeft wel een veel beter beeld van de specifieke doelgroep en relevante arbeidsmarkt.
  • Vergroot de Candidate Experience door maatwerk/persoonlijk met de kandidaat te communiceren.
  • Houd de focus op ‘great matches’. Het gaat om de kwaliteit van de match, niet om de kwaliteit van kandidaat. Persoonlijkheid haal je niet uit een CV!
  • Kijk ook eens goed naar je opdracht en naar de kandidaten die al in je talent pool zitten.

Hoe kun je dat doen in de beperkte tijd die je toch al hebt? Bijvoorbeeld door geestdodende, herhalende taken te automatiseren. Het zorgt ervoor dat je de focus kan houden op kwaliteit en efficiëntie. Hierdoor houd je als recruiter ook direct meer tijd over voor kwalitatieve gesprekken en interviews.

Wil je je als recruiter onderscheiden op de arbeidsmarkt? Wij helpen je graag!

Sayed Nasibdar