Meer structuur en overzicht door XA Flow!
Meer structuur en overzicht door XA Flow!

Recruiters Connected: Kennisdeling door Verbinding | XA Flow

Recruiters Connected: Kennisdeling door Verbinding
Geschreven door Sayed Nasibdar op

Als oprichter van Recruiters Connected brengt Kees Jan mensen en kennis van de recruitmentsector bij elkaar. Zo organiseert hij gratis evenementen door het hele land – letterlijk van Groningen tot Maastricht – om recruitmentprofessionals en leveranciers samen te brengen. In dit proces werd Kees Jan door een partner op XA Flow getipt: “wat jij doet bij Recruiters Connected, daar geloof ik in” zei hij. “Maar er is meer dan ATS en HR-core systemen, er zijn namelijk partijen die dat allemaal verbinden en daarom geloof ik in XA Flow”. Een persoonlijke kennismaking verder en XA Flow is inmiddels vaste spreker op de Recruiters Connected evenementen.

Benieuwd hoe Kees Jan op zijn unieke verbindingsformule in de recruitmentsector is gekomen? Je leest het in dit interview.

Hoe ben je op het idee voor Recruiters Connected gekomen?

Voor Recruiters Connected werkte ik altijd aan de uitgeverskant. Zo ben ik ooit begonnen bij VNU Media/ Intermediair, leerde ik verder bij Reed Elsevier, deed ik eigen projecten voor niche vacaturesites en werkte ik als freelancer voor de grootste B2B niche uitgeverij van Nederland, VMN Media.

Maar met oog op de opkomende arbeidsmarktkrimp besloot Kees Jan om zich te focussen op de recruitmentsector. Vanuit de vraag “hoe kun je vanuit een uitgeversbril de recruitmentmarkt het beste benaderen” keek hij naar “welke initiatieven er zijn en hoe wij daar op onderscheidende manier een warme community van kan maken”. Het resultaat? Recruiters Connected: facilitator van de recruitmentsector gericht op kennisdeling door verbinding.

“Recruitment is een lastige sector”, legt Kees Jan uit, “want het is geen beschermd beroep – het is een combinatie van communicatie, psychologie, HR, marketing, IT en software”. Dit maakt het een lastig pakket voor de verschillende afdelingen binnen een organisatie: inkoop van recruitmentmarketing of softwaretools heeft bijvoorbeeld weinig verstand van marketing of IT. Zo ook bij de marketingafdeling; daar krijgt recruitmentmarketing ook maar beperkte aandacht (want marketing is voornamelijk bezig met de marketing ten bate van Sales). En hetzelfde geldt voor de IT-afdeling; die richt zich op payroll en finance software, niet op recruitment.

“Daarom willen wij recruitment optimaliseren door het delen van kennis. De kennis zit al bij de mensen, dus faciliteer ik dat de mensen bij elkaar kunnen komen”. Bovendien “zijn de 40.000+ recruitmentprofessionals echte ‘mensen-mensen’ – die willen wel verbinden maar niet betalen voor evenementen (veel recruitment content is immers al vrij verkrijgbaar op het internet)”. Bovendien worden betaalde evenementen georganiseerd door commerciële partijen waar slechts een klein groepje leveranciers aan het woord komen. En doordat recruitment zo’n samenvoeging is van allerlei disciplines, zijn het de leveranciers die hun tools en software toelichten niet relevant voor een groot deel van de recruiters. “Waarom zouden ze dan ook betalen voor dergelijke presentaties en evenementen?”

Dus, omdat recruitment zo breed is “hebben recruitmentprofessionals behoefte aan concrete kennis over alle verschillende tools en en behoefte aan netwerken met vakgenoten. Daarom bieden wij onze grootschalige kennis- en netwerkevents gratis aan, door het hele land”.

Wat is jullie relatie met XA Flow?

Tot voor kort wist ik niet dat er bedrijven bestaan die specialiseren in workflows & API’s — en veel recruiters weten ook niet dat XA Flow al zoveel werk (heeft) verricht binnen recruitmentland. Dus, nadat een partner ons tipte op XA Flow, nam die ons mee om eens kennis te maken tijdens een relatie evenement en sindsdien spreken ze op onze evenementen. Hoewel dit een technisch verhaal is, brengt XA Flow het verhaal laagdrempelig en relevant. Inmiddels gebruikt namelijk meer dan de helft van de recruiters minstens 4 verschillende softwaretools en je ziet daarom ook een enorme wildgroei aan leveranciers.

Bovendien is de recruitmentsector als geheel enorm gestegen (budgetten zijn sinds de coronaperiode met 15-20%(!) gestegen). “En nu is het nog relatief ‘makkelijk’ om te werven. Vanaf 2025 wordt het écht moeilijk, want dan is het kantelpunt dat er minder instroom van jonge mensen en meer uitstroom van mensen die met pensioen gaan – in 2025 wordt dit getal dus echt negatief en dat is wanneer de feitelijke krimp van de beroepsbevolking gaat beginnen”.

“Door deze toenemende digitalisering in recruitment is het belangrijk om een partij te hebben die in Jip en Janneketaal kan uitleggen hoe je al je technologie goed gebruikt én functioneel maakt. En dankzij ons evenement in Rotterdam is er weer een grote overheidsleverancier in gesprek met XA Flow – zo helpen wij elkaar met kennis en verbinding”.

Vanuit onze consultancy adviseren wij daarom ook altijd: "Je kunt zelf nieuwe software kiezen, maar vanwege de complexiteit van al die software, bel ook in ieder geval even met XA Flow. Recruiters hebben immers zoveel verschillende knoppen waar ze aan moeten draaien, van zoveel verschillende software – en er zijn weinig partijen zoals XA die dit efficiënt én effectief samenbrengen.